Τρίτη 6 Απριλίου 2010

Τμήματα ΤΠΕ στην Ελλάδα

Το μηχανογρφικό και οι βάσεις αποτυπώνουν την αλήθεια:
Πλήρης απαξίωση


Τα τελευταία χρόνια παρακολοθούμε μια συνεχή πτώση των βάσεων των τμημάτων Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Οι βάσεις των τμημάτων, αποτελούν τον πλέον αδιάψευστο μάρτυρα της προσδοκίας και της εκτίμησης των υποψηφίων και της κοινωνίας γενικότερα για τους επιστήμονες που παράγουν τα συγκεκριμένα τμήματα. Με άλλα λόγια, οι Έλληνες εκτιμούν ότι οι σχολές ΤΠΕ δεν παράγουν επιστήμονες με ιδιάιτερη επαγγελματική προοπτική. Πώς φθάσαμε όμως σε αυτήν την κατάσταση;

Οι βασικοί λόγοι είναι δύο:

  1. Ο υπερπληθωρισμός τμημάτων και συνεπώς αποφοίτων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών
  2. Η σχεδόν μηδενική επαγγελματική κατοχύρωση των επιστημόνων ΤΠΕ, σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα

Τα τελευταία 15 χρόνια, ιδρύονται τμήματα ΤΠΕ ΑΕΙ και ΤΕΙ κάθε χρόνο, φθάνοντας στο φετινό μηχανογραφικό δελτίο τα ΧΧ τμήματα ΑΕΙ και τα ΧΧ τμήματα ΤΕΙ. Κανένας άλλος επιστημονικός κλάδος δεν έχει τέτοιο πληθωρισμό τμημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πολλά από τα τμήματα προκύπτουν από μετονομασίες άλλων τμημάτων με μακρυνή σχέση με τις ΤΠΕ. Συχνότερα ιδρύονται με το πρόσχημα ιδιαίτερης εξειδίκευσης που αποτυπώνεται στον αρχικό τίτλο τους προκειμένου να δικαιολογηθεί η διαφοροποίηση τους από αντίστοιχα τμήματα. Κατά κανόνα, οι ίδιοι που επιχειρηματολογούν την ίδρυση ενός «εξειδικευμένου» τμήματος, αιτούνται και πετυχαίνουν μέσω των προσχηματικών διαδικασιών του ΣΑΠΕ την μετονομασία τους σε έναν πιο «εμπορικό» τίτλο.

Πρακτικά τα τμήματα ΤΠΕ εξυπηρετούν πολιτικές ανάγκες καθηγητών και τοπικών παραγόντων, στελεχώνονται από διδακτικό προσωπικό «εξ’ αποστάσεως» και διαθέτουν στοιχειώδεις υποδομές για ένα τεχνικό αντικείμενο όπως οι ΤΠΕ.

Σε όλα τα παραπάνω ας προστεθεί, ο μεγάλος αριθμός μεταπτυχιακών σε ΤΠΕ, αποφοίτων του εξωτερικού, επαγγελματικών «πτυχίων» ελευθέρων σπουδών και ο αριθμός των «σχετικών» με τις ΤΠΕ εκτοξέυεται.

Επιπλέον οι επιστήμονες ΤΠΕ δεν διάθετουν κανένα ουσιαστικό επαγγελματικό δικαίωμα σε μελέτες ή έργα ΤΠΕ. Εξομοιώνονται δηλαδή στην πράξη με οποιοδήποτε απλά «γνωρίζει» από ΤΠΕ. Αντίστοιχη λογική επικρατεί και στη στελέχωση του ευρύτερου δημόσιου τομέα και στην εκπαίδευση. Εύλογα λοιπόν οι Έλληνες συμπεραίνουν : πληθωρισμός αποφοίτων, τμήματα στο «πόδι», ζόρικες σπουδές, μηδενική επαγγελματική αναγνώριση…Συνεπώς ας αφήσουμε τα τμήματα ΤΠΕ για κάτι πιο σίγουρο.

Προτάσεις για αλλαγή αυτής της κατάστασης και καταλογισμό ευθυνών στο επόμενο δελτίο।

- Δελτίο १४/२००९ -

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου